Szkoła Podstawowa nr 4 Herb Nowy Targ Menu

"Szlachetne zdrowie..."

12/10/2015

Małopolski Program Edukacji Zdrowotnej 2015/2016

Promowanie zdrowego stylu życia można już nazwać tradycją naszej szkoły. Wiadomo przecież, że "czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci". Właściwe nawyki żywieniowe i zamiłowanie do aktywności fizycznej są zatem najlepszą inwestycją jaką możemy zafundować dzieciom. W celu kształtowania zachowań prozdrowotnych odbywa się w szkole wiele akcji i projektów. Zdobyliśmy certyfikat "Szkoły w ruchu".

Realizujemy ogólnopolską kampanię "Trzymaj Formę". Jest to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o dwukierunkowym podejściu: promującym przyjemne, zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną. Program oparty jest na założeniu, że aktywny styl życia jest zdrowy, łatwo osiągalny i przystępny finansowo dla wszystkich niezależnie od wieku, płci i aktualnej sprawności fizycznej.  Natomiast odżywianie się według zbilansowanej diety jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Pomaga nam czuć się lepiej i faktycznie zapobiega niektórym poważnym chorobom.

Kolejną inicjatywą, którą podjęliśmy było włączenie się do programu Agencji Rynku Rolnego "Owoce i warzywa w szkole". 

Szkoła rozpoczęła również współpracę z ministerstwem zdrowia i od tego roku szkolnego realizujemy projekt "Europejski kodeks walki z rakiem". Polega on na wdrażaniu zaleceń dotyczących zachowań, które pomagają zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka:

1. Nie pal. Nie używaj tytoniu w żadnej postaci.

2. Stwórz w domu środowisko wolne od dymu tytoniowego. Wspieraj politykę miejsca pracy wolnego od tytoniu.

3. Utrzymuj prawidłową masę ciała.

4. Bądź aktywny fizycznie w codziennym życiu. Ogranicz czas spędzany na siedząco.

5.  Przestrzegaj zaleceń prawidłowego sposobu żywienia:

- jedz dużo produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, warzyw i owoców;

- ogranicz spożycie wysokokalorycznych produktów spożywczych (o wysokiej zawartości cukru lub tłuszczu) i unikaj napojów słodzonych;

- unikaj przetworzonego mięsa; ogranicz spożycie mięsa czerwonego i żywności z dużą ilością soli.

6. Jeśli pijesz alkohol dowolnego rodzaju, ogranicz jego spożycie. Abstynencja pomaga zapobiegać nowotworom.

7.  Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne (dotyczy to szczególnie dzieci). Chroń się przed słońcem, używaj produktów przeznaczonych do ochrony przeciwsłonecznej. Nie korzystaj z solarium.

8. Chroń się przed działaniem substancji rakotwórczych w miejscu pracy. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.

9.  Dowiedz się, czy w domu jesteś narażony na naturalne promieniowanie spowodowane wysokim stężeniem radonu. Podejmij działania na rzecz zmniejszenia jego poziomu.

10 Kobiety powinny pamiętać o tym, że:

- karmienie piersią zmniejsza u matki ryzyko zachorowania na nowotwory. Jeśli możesz, karm swoje dziecko piersią;

-? hormonalna terapia zastępcza zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów. Ogranicz jej stosowanie.

11.  Zadbaj o to, aby twoje dzieci poddano szczepieniom ochronnym przeciwko:

- wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (dotyczy noworodków);

- wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) (dotyczy dziewcząt).

12 Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrywania:

- raka jelita grubego (zalecenie dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet);

- raka piersi (u kobiet);

- raka szyjki macicy (u kobiet).

Nasi uczniowie będą brali aktywnie udział w wielu akcjach i działaniach, których celem będzie zrealizowanie założeń wymienionych projektów. Wszystkie wiadomości dotyczące ich pracy będą opisywane na bieżąco.

Trwa ładowanie strony prosimy czekać...